Hlavním cílem bylo dle tvůrců zajistit regulaci spotřeby léčiv a přesunout náklady na pořízení nejlevnějších léčiv napacienty s tím, že „ušetřené“ peníze použijí zdravotní pojišťovny na léčbu nákladných onemocnění.
Zadání tedy bylo, zdá se, velmi jednoduché. Realizace a především mediální prezentace následně ale výrazně obtížnější.
Proč?
Protože regulační poplatek zapoložku receptu dostal ještě jeden úkol. Není dodatečným příjmem lékárny (jako např. u lékařů), ale skrývá zdražení léků kvůli zvýšení sazby DPH z 5 na9%. Stát nařídil lékárnám povinnou slevu z koncové prodejní ceny, tzv. odpočet.
Pokud chápete postup do této části, zasloužíte můj obdiv. Pokračujte ale, prosím, dále.
Matematická funkce, která měla zajistit výše uvedené, se jmenuje arcus tangens (arctg).
A vzorec, který je k výpočtu výše odpočtu (slevy) použit, jev pravdě impozantní. Posuďte sami:
Odpočet = regulačnípoplatek*0,25*(arctg(CV/50-2,5)+1,6)
A zatímco se regulační poplatek podle zákona platí zapoložku receptu, slevu lékárna povinně provádí na každém balení.
A výsledek?
Stát vybere na DPH z léčivých přípravků v roce 2008 více než v roce 2007. Vybere navíc i DPH z regulačních poplatků.
Odpočet sníží konečnou slevu léku tak, že prodejní ceny léků hrazených pojišťovnou jsou nižší než ceny v roce 2007!!
Snížení cen léků je také výsledkem úpravy tzv. degresivní přirážky lékárny a distributora. Ta se u dražších léků snížila až o 5% a u těch nejlevnějších do 150,- narostla o 3%.
Pokud jste dočetli až sem, a navíc jste vše pochopili, pak dle květnového výzkumu společnosti Factum Invenio patříte mezi 21% občanů České republiky, kteří pochopili význam a realizaci poplatků v lékárně.
Pokud Vám zůstal jejich význam skryt, pak přes veškerou snahu lékárníků a Ministerstva o vysvětlení jste členy 79% většiny ostatních pacientů.
V tom případě se nedivím Vám, ani vašemu rozhořčení.
Výše uvedené lze shrnout do jedné věty: To že pacienti platí víc, znamená, že pojišťovny platí stejně a nebo méně!
A co dál?
To, co jako regulátor spotřeby fungovalo v roce 2008, přestává únorem 2009 fungovat.
Stávající stav charakteristický naprostou ignorancí práva je ideálním časem pro změnu. Řešením, které by přivítali snad všichni pacienti, by mohlo být urychlené zrušení regulačních poplatků na položku receptu.
Senátní komplexní pozměňovací návrhna změnu poplatků je u receptů jen prvním krokem.
Druhým musí být jejich co nejrychlejší zrušení!
V Praze dne 30. ledna 2009